Home

En fyr som det sviras på

Fyrens syfte. En fyr är byggd för att genom sitt utseende dagtid och sitt ljussken nattetid ge vägledning för fartyg som går nära kusterna och i farleder samt varna för farliga ställen i farvattnet. Det finns fem huvudtyper av fyrar: [1] Angöringsfyrar eller kustfyrar, har som uppgift att vägleda fartyg som närmar sig kusten eller seglar i större farleder utanför kusterna Det var då ett kombinerat bostadshus och fyr, men sedan början av 1900-talet ersattes fyrhuset av den fyr som finns på platsen idag. Borgholms Fyr är idag släckt, men går fortfarande att besöka genom att följa stigen från Borgholm mot Kalmarsund genom Borga Hage naturreservat vid Slottsskogen Den 29 meter höga fyren står på ön Fyrskäret som ön numera heter, och från toppen av fyren är utsikten över det yttersta havsbandet i Gryts skärgård mäktig. Fyren på Häradskär tändes 1863 och var Gustav von Heidenstams första fyr med en roterande lins. Ett viktigt sjömärke för båttrafiken längst ute i Gryts skärgård

Fyr - Wikipedi

fyroptik avlänkning av ljus med linser, prismor och/eller speglande ytor använt i fyrar.. En punktformad ljuskälla, till exempel ett stearinljus, sänder ut lika mycket ljus i alla riktningar: uppåt, nedåt och åt sidorna.Endast en bråkdel träffar observatören. I fyrar kan den punktformiga ljuskällan vara en oljelampa, en dito med fotogen eller en glödlampa (elektriskt ljus OM KULLENS FYR. Kullens fyr, Sveriges högst belägna fyr och anlagd 1561, har en hänförande utsikt och en dramatisk historia. Mer än 200 skepp har lidit skeppsbrott utanför hornet sedan 1750-talet och flera vrak finns fortfarande kvar på havsbotten Bo på fyr Stugor, vandrarhem och hotell i anslutning till fyrar. Du är här Alla är unika men det som de har gemensamt är att samtliga är fantastiska och belägna på otroligt vackra platser. om du vill ändra någon uppgift eller om du har en verksamhet med fyranknytning som du tror kan passa in på denna sida Fyren ligger högst upp på västra delen av ön, den som vetter mot Gotland. En brant trappa och en backe som känns i benen leder upp till fyren. Packningen får åka minitraktor på öns enda.

Polisen uppger att det är för tidigt att svara på om branden var anlagd. Skulle hon kräva av en bror att han lämnade sin fru hemma skulle han sannolikt svara att du kan gott stanna hemma själv. Hur många det är som får ut sin lön via engångsöverföringar kan Helsén inte svara på. Detta var ett arbete som svarade mot hennes. Fyren reser sig högt över det flacka landskapet på Falsterbonäsets sydligaste del. Den har väglett sjöfarare sedan 1796 och är ett av landets äldsta fyrtorn. Det har en speciell utformning med en kraftig bottendel i två våningar och ett resligt runt torn, krönt av en glaslanternin. Den är ritad av en av tidens mest framstående arkitekter, Olof Tempelman, verksam vid. Andra fåglar som noterats här är svärta, roskarl, kustlabb, storskrake och småskrake. Fyrplatsen. Högbondens fyr är av Riksantikvarieämbetet utpekad som en av 25 fyrar i landet med högt bevarandevärde. 2017 beslutade regeringen att fyren ska vara ett statligt byggnadsminne. Fyrplatsen, som nu är vandrarhem, byggdes under åren 1906-1909

Öländska Fyrar - Ölan

1. Not: Ordklasser och siffror hänvisar till synonymordboken överst. Exempelmeningarna kommer i huvudsak från svenska dagstidningar, tidskrifter och romaner. För tänkt köpeskilling får man bland annat en utblick mot Måseskärs fyr som ska kunna synas vid horisonten.; Han fick yrkesförbud och omplacerades till en fyr på Öland.; Dämmans fyr är uppförd på ett naturligt grund i mitten.
  2. En fyr, tillhörande fyrbostäder, och inget mer. Året runt går det att hyra fyrvaktarbostäderna för att avnjuta lugnet, lyssna på havet och beundra fyren som uppfördes 1863 av Gustaf von.
  3. nyligen avslutade trappa
  4. Det är fyren East Brother Light Station utanför San Fransisco som du ska sköta och på ön finns det också ett pensionat och värdshus som har öppet fyra dagar i veckan året om. I jobbet så ska du sköta om fyren och även resten av ön, du ska svara i telefon, sitta i receptionen, städa och laga mat
  5. En kompis visade dem fyren men väl uppe så upptäckte Fredrik något chockartat. - Jag märkte att mitt yngsta barn Märta, var borta. Plötsligt hittar jag henne sittandes på kanten av fyren med benen som dinglar ner. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv! - Fredrik Backma

Det var en tillfällig nödlösning - fyra politiker i Kimitoön svarar på Spotlights utredning som visar att kommunens pengar går till skatteparadis Publicerad 27.10.2020 - 08:09. Om det är en konkret händelse som föranleder samtalet bör det ske i nära anslutning till händelsen eller just när du upptäcker att någon mår dåligt. I annat fall bör det ske tidigt på dagen och tidigt under veckan så att du har möjlighet att ta hand om ev reaktioner. Genomför aldrig ett samtal om svår Har själv tagit för vana att inte svara utan att först kolla displayen, även om jag jobbet använder headset med blåtand, så trycker jag inte bara knappen, utan kollar först displayen, är det någon jag vill ha kontakt med, ringer jag upp, fick själv ett sådant samtal från Somalia igår, men kollade displayen först, fick direkt info om att det var ett samtal från. Det fanns en tid då jag alltid var den ~schyssta~ kompisen som insisterade på att mina vänner inte skulle ge upp hoppet. Varje gång de beklagade sig över obesvarade sms och presenterade en lista med tänkbara förklaringar till varför den de dejtar inte svarat Mmm:ade jag instämmande Emma Frans svarade på tittarnas frågor i Morgonstudion Uppdaterad idag 07:58 Publicerad igår 10:58 Med stigande coronasiffror och hårdare restriktioner är det många som oroar sig och undrar.

Fången på fyren är ett av våra mest utstuderade mobbningsfall det senaste halvseklet. Nu har Anders Ahlmark skrivit en bok om händelseförloppet. Där kan vi läsa hur ledningen genom insamling av namnlistor försökte skrämma hela sjökarteavdelningens anställda och facket att ta ställning mot honom, för att slutligen omplacera honom i en förnedrande särbehandling Ute på en kal liten klippa mitt i havet, söder om Mariehamn, hittar du Bogskärs fyr. Den ödsliga klippan, som ständigt attackeras av friska vågor har beskrivits som den mest ensamma platsen i världen. Fyren, som stod klar 1882, är sju våningar hög och väckte stor uppståndelse vid invigningen Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft. Tänk på att kommentarer som innehåller tre heller fler länkar placeras i vänteläge Överläkaren och professorn Jan Albert svarade på läsarnas frågor om resor, julfirande, vaccin och gymbesök. Han tror att coronasmittan stannar över vintern och sedan blir kvar för evigt Landskapsregeringen (LR) svarar på en anmälan till Justitiekanslern gällande tillsättandet av tjänsten som förvaltningschef . Anmälaren anser sig ha blivit diskriminerad - På ett sätt blir det som att cirkeln sluter sig, säger han till Ålandstidningen

Övernatta vid en fyr - 12 tips i Sverige Allt om Reso

1. Experten svarar på 10 frågor om vaccin Malin Gavelin. Eftersom risken att bli svårt sjuk ökar om man tillhör en riskgrupp så är det just denna grupp som har mest att vinna på vaccination
  2. Mail måste vara öppet om det ska besvara eller vidarebefordra mejl automatiskt. Om du vill skicka automatiska svar när Mail inte är öppet - till exempel om du är på semester - kontaktar du leverantören av ditt e-postkonto.. Välj Mail > Inställningar i appen Mail på datorn och klicka sedan på Regler. Klicka på Lägg till regel och skriv in ett namn för regeln
  3. nesmärke med en klocka, som ska på

I souvenirarket Norden vid havet som utgavs den 21 mars 2012 visar det ena av de två frimärkena i blocket, fyren på Häradsskär i Gryts skärgård. Det är inte första gången fyrar avbildats på svenska frimärken. De första kom, vad jag kan finna, när det Svenska fyrväsendet fyllde 300 år Vad blir straffet för en person som har på sig 8,2 gram kokain? så är det den så kallade normalgraden som menas. Det innebär att brottet är så pass allvarligt att det inte kan anses som ringa, Skicka in en fråga så svarar vi så snabbt som möjligt Christian Cederroth har gjort en annorlunda bostadskarriär. Radhuset i det välmående Djursholm byttes mot en öländsk fyrvaktarbostad utan vatten eller avlopp.Jag har verkligen inte planerat att lämna det här. Allt annat skulle vara sämre

Fyroptik - fyrwik

Fokusera på att det är av omtanke som du tar upp det här och var tydlig med att du vill att medarbetaren ska kunna göra sitt bästa, säger hon. Det är bra att vara rak, men i stället för att till exempel börja med jag misstänker att du har alkoholproblem kan du tänka över hur du ska formulera dig så att du inte kritiserar personen utan det som faktiskt har hänt Det här är en enkel fråga där personen som intervjuar dig är mer intresserad av att höra vad som fångade ditt intresse, mer än hur du hörde om jobbet. Därför ska du bara snabbt förklara att du såg jobbet på en jobbsida, i sociala medier eller vart du nu fick höra om jobbet

Kullens Fyr

Hej! Vet du hur det blir med de 600 kronor som utlovades att vi fattigpensionärer skulle få? Mvh Ingrid Du menar det särskilda inkomstpensionstillägget. Allt talar nu för att det blir verklighet och enligt förslaget ska det börja betalas ut från september 2021. Tillägget ska tas från statsbudgeten och riktas till dem med en allmän [ Svara alla frågor du kan, men gissa aldrig. Ge aldrig några halva löften eller vaga tröstande ord, hur välvilliga de än är. Informera om vad som kommer att hända i den omedelbara framtiden. Vilka stödåtgärder som sätts in för den uppsagde och vilka personer som hen kan vända sig till Det rapporteras överallt (inkluderat från er) om att folk struntar i de nya rekomendationerna. Men jag känner en dörrvakt som jobbar i Uppsala som säger att det är mycket stor skillnad på. Det är dock inte klarlagt hur länge viruset kan överleva på ytor och föremål men risken för smitta via ytor minskar avsevärt med en god handhygien och att man undviker att röra sitt ansikte. Myndigheten är också mycket tydlig med att den som känner minsta tecken på sjukdom ska hålla sig hemma och inte träffa andra

Ibland dyker det upp en bok som kniper till lite extra om hjärtat och engagerar.Fyren mellan haven av M.L. Stedman är just en sådan bok.Det är en bok om hur ödet styr människors liv och hur valet förändrar en persons liv.Tänk dig att mista sin man och sitt två månaders barn, utan att veta om de lever eller ej Eric Strand svarar på era tittarfrågor om guld, silver och portföljfördelning Microsoft och Volkswagen köpa det även om priset tre-, fyr-, eller femdubblas. Mer om silvrets unika egenskaper. Sedan var det en på redovisningsavdelningen som hade glömt att skicka in skattedeklarationer Jag söker en bok som handlar om fyrar, öde ö, havet, båtar, skepp, och kärlek med inslag av spänning, övernaturligt, mystik, magisk realism, magi. Svar: Ingen av oss här på Bibblan svarar kan komma på någon bok som innehåller allt du önskar I början kommer det att kännas obehagligt, men om man står ut med det en stund så kommer den obehagskänslan att försvinna. Det kan dock vara bra att distrahera sig med annat som att gå på promenad med bara musik i öronen (och inte en amerikanske politik-podcast), eller föra ett samtal med en vän i ett helt annat ämne

Lucas Rehn, fastighetsjurist på HSB Riksförbund svarar på de vanligaste juridiska frågorna som uppkommer i en bostadsrättsförening. 01 November 2017 09:00 5 Men det skyddet kommer att klinga av ju längre tiden går. Så man ska, precis som alla andra som har haft covid, fortsätta följa förhållningsregler. Det är troligt om man drabbas av covid på nytt att det inte blir värre än första gången. Jag jobbar på en högstadieskola som har och haft bekräftade fall Doktor Mikael svarar på era frågor. Det är hårt tryck på landets vaccinationsmottagningar och redan efter en vecka råder det brist på vaccin för - här tackar Jonas alla som hjälpt honom. Igår 11:15 • 2 min 26 sek. En sjuksköterska, en fotbollsstjärna och en skådespelare, det är några av de som danska TV2 sammanförde.

Cancerfonden svarar på allt du behöver veta. Linn Seipel. hälsa 22 okt, är man under 55 år kallas man generellt var 18e månad och över är det vartannat år som gäller. Det kan också bero på att man har En klinisk mammografi avsätter man cirka 30 minuter för och undersökningen görs bara på patienter som fått en remiss. Dietisten svarar: Hej, som svar på din fråga om motion så rekommenderar Nordiska Näringsrekommendationerna att du bör motionera minst 30 min per dag med medelhög ansträngningsnivå (typ rask promenad) för att få en effekt på hälsan, detta kan också spridas ut över dagen Det var 223 år sedan och vi kan konstatera att en stad är i ständig utveckling och blir således aldrig färdigbyggd. En oroväckande trend är att utbildningen och boendeomständigheterna inte tycks duga för barnen som vuxit upp i Åbo födda på 80-talet eller senare 8 saker att tänka på vid svåra samtal. Att som chef ta tag i misskötsel eller oönskat beteende hos anställda är sällan roligt. De flesta ledare oroar sig inför sådana här samtal, men de måste ändå göras och då är det viktigt att vara så väl förberedd som möjligt Lite om Tylö fyr 1870 var fyren färdigbyggd i plåt efter en konstruktion av Nils Gustav von Heidenstam (far till poeten Verner). Fyren var bemannad med en fyrmästare och två fyrvaktare som höll liv i oljelampan dygnet runt. Familjerna bodde på ön och tidvis hade barnen egen lärar

De har undersökt 1399 verkstäders hantering av mail och nästan hälften svarar inte på prisförfrågningar. Av de som svarat föreslår bara 27 procent en specifik tidpunkt för inbokning vid den förfrågan Autobutler gjort och 40 procent av dem tar upp till tre dagar på sig att reagera Vill ta min vän i handen och säga 'lita på mig, allt det där är lögn', men jag tror att det bara skulle göra saken värre. Psykologen Martin Forster ger råd. Detta är en låst artikel Den förre United-spelaren Paul Scholes höjer sin röst och kommer med sylvass kritik.Samtidigt vägrar Ole Gunnar Solskjær att svara på frågan om han känner sig pressad.- Det är pinsamt. Jag har ingen aningen vad de fyra där bak håller på med, säger Scholes enligt BT-sports

Bo på fyr Svenska Fyrsällskape

Men det verkar inte som att bilverkstäderna hängt med på tåget. Enligt en ny undersökning gjord av verkstadssajten Autobutler svarar nästan varannan bilverkstad inte på mejl. Av de bilverkstäder som svarar på mejl föreslår över 70 procent inte någon specifik tidpunkt för att boka in bilen, och 40 procent av dem tar upp till tre. Roland Blomstrand svarar på frågor om GAIS Open. Under torsdagen kommer knappt 100 ungdomslag till Göteborg för att delta i GAIS Open, en turnering som sedan pågår under helgen. När det är större cuper i stan brukar det märkas på bussar och spårvagnar Svara på remiss - hur och varför (Pm 2003:02) (pdf 583 kB) Varje år skickar Regeringskansliet ut många betänkanden och andra förslag på remiss. Hos remissinstanserna tar arbetet med att svara på remisserna mycket tid och kraft i anspråk

Hyr en fyr - Sydsvenska

Krista Siegfrids svarar på frågor hon aldrig svarat på tidigare - om att gå från helhjärtad karriär till skyddad babybubbla. Krista Siegfrids gästar podden Föräldrasnack Det kommer att pendla upp och ned. Ibland behöver vi få förklara detta, att det här inte är något som vi kan ändra på under tre månader. Det är klart som fan att det går ut på att vinna, det behöver du inte prata med mig om. Brynästränaren menar att det finns en ambition och en vilja hos spelarna hela tiden att göra rätt saker Nu har en samling svenska dryckesproducenter svarat. Fredrik Borelius, ordförande Sveriges producenter av alkoholdrycker, ger tillsammans med ett tiotal mindre dryckesproducenter svar i en replik i DN. Två som skrivit under är Ulrik Jönsson på Åhus Bryggeri och Niklas Jakobsson på Stockholm Brewing - Då finns det mig veterligen inget skriftligt reglerat inom högskolan att man ska svara på e-post inom en viss tid eller dylikt. I det fall man upplever att någon inte besvarar ens e-postså kan man kontakta dennes chef för att få hjälp med till vem man istället ska vända sig med sin fråga

Det som gör den här studien intressant är att den ger en hint om att för de som svarar dåligt på träning så kanske mer intensiv och långvarig träning som pågår över längre tid faktiskt också kan ge dem resultat. De verkar fortfarande ligga efter alla andra när det gäller effekt från träningen men de kan i alla fall få en effekt På Mobilredaktionen får vi löpande frågor om aktuella ämnen. Vilken telefon som är den bästa för ett visst användningsområde, om 5G, om ansiktsigenkänningen i Google Foto, skillnaden mellan Ios och Android och mycket annat. Här passar vi på att svara på de mest aktuella frågorna

Synonymer till svara - Synonymer

Industrin svarar på första avtalsskissen. 13 oktober, 2020. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar. Det är en trend som måste brytas. Majoriteten av skyddsstoppen under coronakrisen hävdes. Första stoppet kom i mars Att skapa ett meddelande i Outlook.com är lika enkelt som att välja Nytt, skriva meddelandet och sedan välja Skicka. Du kan svara på e-postmeddelandet med Svara eller Svara alla, eller vidarebefordra det till andra genom att välja Vidarebefordra Norra Skåne är lokaltidning med huvudkontor i Hässleholm. Det är en komplett nyhetstjänst som levererar lokala nyheter, sport samt kultur och nöje från Hässleholm, Osby, Östra Göinge, Kristianstad och övriga Skåne. NSK erbjuder senaste nytt, inrikes, utrikes och ekonomi och lokala annonser Insidans populära frågelåda och utökar. Sju experter svarar på dina frågor om bland annat barn, relationer, träning, sömn och stress På ICA.se finns goda recept, bra erbjudanden och smarta tjänster - som veckoplanerare och Billiga veckan-menyer. Allt för en roligare och enklare vardag

Jag har ställt frågan till Kenza om det rör sig om en sponsrad resa på något vis, men det har hon inte heller svarat på. Inte heller hotellet har besvarat min fråga om samarbete En man döms till fängelse i sex år för att ha tänt fyr på sin förra frus lägenhet. Arkivbild.Bild: Henrik Montgomery/TT En 35-årig man i Norrköping döms till fängelse i sex år för. Herculestornet är världens äldsta fyr. Den byggdes på 100-talet och ligger utanför staden Corunna i nordvästra Spanien. Tornet är närmare 55 meter högt och har av naturliga skäl renoverats flera gånger sedan det byggdes. År 1791 adderades ytterligare en våning på fyren i samband med en renovering Fyren mellan haven är en väldigt gripande film och flera scener så starka att jag har svårt att sitta still. Alicia är otäckt övertygande som den sörjande mamman utan barn och hon gestaltar med absoluta bravur ångesten och rädslan att förlora det man egentligen inte ännu har

Gustaf Daléns klippljusapparat delade upp gasen i bubblor som tändes av en evighetslåga. Detta gjorde att fyrarna gav ifrån sig blänk. På det sättet sparades nästan 90 procent av gasen. Dessutom kunde avståndet mellan bubblorna varieras, det vill säga att man kunde skilja mellan olika fyrar genom deras snabba eller långsamma blinkande Hur mår du är ofta en uppriktig fråga som man ställer till släkt eller vänner som man inte träffat på länge. Man frågor om personens hälsa, för man vet kanske att den har varit sjuk. Var beredd på att den andra personen kan svara ärligt på frågan Det är viktigt att du fokuserar på en svaghet som kan kopplas till en konkret arbetssituation. Vad du behöver bli bättre på i ditt privatliv är inte av relevans i det här fallet. När du väl ska lyfta en svaghet har du mycket att vinna på att vara specifik. Låt oss säga att du lätt blir stressad. Svara inte Jag är lättstressad.

Falsterbo fyr Länsstyrelsen Skån

Tänk på att den som är upprörd kan ha svårare att ta till sig många budskap och att risken är att bara en liten del av det du sagt blir ihågkommet. Var därför noga med att begränsa dig till det allra viktigaste, och försök att hålla fast vid det, även när du i samtalet svarar på frågor och reaktioner Det bestialiska mordet på den franske läraren Samuel Paty kan inte definieras som något annat än ett terrordåd. Frankrikes reaktion är kraftfull. President Macron har förklarat att inga medel ska skys i jakten på islamistiska extremister som i likhet med gärningsmannen inte accepterar den. Det var främst bristen på pengar i samhället som låg bakom medeltidens feodala styrelsesätt där folket delades in i olika sociala stånd (se viktiga begrepp).. Samhället var under medeltiden och fram till slutet av 1700-talet indelat i en hierarkisk (efter rang) social ordning där kungahuset bildade toppen av samhällspyramiden. Närmast därefter kom adeln som normalt inte utgjorde. För det är du som läser, kommentarer och testar recept som gör bloggen till något mer än en matdagbok. Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra för att ge tillbaka. Men först, såklart: En årskrönika! Lite kuriosa om året som gått: Det har lagts 2097 trevliga kommentarer på bloggen. Bloggen har haft 115 325 unika besökare och. Måste det vara via skärmen, det går ju ofta att ställa in så man svarar via tryck på hemknappen. Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring

På torsdag 8.15 svarar smittskyddsläkaren Annika Ersson på ÖP-läsarnas frågor om coronaviruset. Redan nu kan du ställa din fråga - gör det här nedan: För att ställa en fråga till Annika Ersson klickar du på kommentera-ikonen nedan. Det går också bra att maila frågor till robin. Fyren på Fårö tändes den 21 oktober 1847, ett år efter Hoburgs fyr. Tornet är 24 meter högt, lysvidden 16 nautiska mil (en sådan mil är = 1 852 meter, fyren syns nästan 3 mil ut från land). Det sägs ibland att det i forna tiden fanns en bön på Fårö av innehåll: Gud välsigna våra åkrar och ängar Våra pigor och dränga Telias nya reklamfilm vill inge hopp och glädje i en period präglad av coronaviruset. Men på sociala medier har den på senare kritiserats av bland annat Lars-Åke Babsan Wilhelmsson som kallar filmen för den värsta reklamen som finns. Nu svarar marknadschefen Gina Azaric på kritiken På naturområdet Närsholmen ligger den vackra fyren Närsfyr och har funnits sedan 1872. Området runt Fyren är helt underbart likanr på något sätt en savann. Området är fågelrikt och det finns udda växtlighet om man vill titta sådant. Det här stället är perfekt att ta med picknick till

• Träna upp vibrato.
  • Skärgårdsstiftelsen vandrarhem.
  • Iksu spa behandlingar.
  • Sou 2008:125.
  • Samtalsterapeut utbildning högskola.
  • Marconi uppfinning.
  • Naturgas bränsle.
  • Picasso lampa kopia.
  • Sånghäfte midsommar.
  • Nvidia gtx 760.
  • Huawei handsfree bluetooth.
  • Iso 14001.
  • Ellära magnetism prov.
  • Martin van buren.
  • Clubs ab 16 wuppertal.
  • Fryshuset adress.
  • Hur blir man webbdesigner.
  • Kläpp klocka.
  • Glutenfri smulpaj mandelmassa.
  • Hd fat bob.
  • Omogna killar kommer till stan göteborg.
  • Ebay bewertung abgeben wie lange.
  • Underkänd på nationella prov.
  • Vandra i fjällen nybörjare.
  • Att parkera.
  • Nanokredit.
  • Smålands tidningen dödsannonser.
  • Köpa kontrabas.
  • Sony alpha a6300 16 50.
  • Piaget theorie kurze zusammenfassung.
  • Medoc marathon längd.
  • Euroleague final four 2018.
  • Mma stream.